aapjes kijken in Nikko.

8 april 2016

Vandaag naar Nikko met de Shinkansen, de supersnelle trein. Het instappen is niet moeilijk maar kan wel fout. De juiste wagon op het juiste perron is nog een hele uitzoekerij. Ik heb maar een foto gemaakt van de karakters voor (niet) gereserveerd. Voor het geval we verder in het land geen Engelse ondertiteling is. Al met al Johan Cruijff zou zeggen: je kan met de trein niet verkeerd rijden, je kan alleen verkeerd instappen.
Maar goed wij hebben het goed gedaan met dank aan Robs postduiveninstinct. Met 220 km/u razen we noordwestwaarts.
Anderhalf uur later lopen we in Nikko en met koffie, bij twee schattige oude dametjes die een glasobjecten winkeltje erbij houden, achter de kiezen, gaan we op pad. Bijna 2 km lopen, het bos in en de heuvel op, en we komen aan bij een soort Efteling van tempels. Een ervan is helemaal ingepakt om bij weer en wind tot in 2020 de restauratie te kunnen uitvoeren. Geweldig gezicht, op de buitenkant hebben ze een afbeelding van de tempel gezet en binnen kun je wat objecten en de bouwwerkzaamheden vanaf de 7e etage bewonderen. De tempel blijkt totaal afgebroken.
Elke volgende tempel is mooi, mooier en mooist. Veel goud, veel goden in allerlei gedaantes en kleuren. Wierookschalen, offertafels en overal briefjes en lintjes met tekst opgehangen voor geluk. Het is gelukkig niet druk, maar aan de infrastructuur te zien , kan het hier als bij de zwarte markt toegaan. Wij kunnen alles rustig bekijken. In de tempels moet je wel je schoenen uit en dan doorstappen op de houten vlonders. Dat gaat nog weleens mis, dan stap je per ongeluk met je sokken terug op de stenen.
Bij dit complex bevindt zich ook het oudst bekende paneel met de drie wijze apen. Van hout welteverstaan. Levende apen hebben we nog niet gezien.
Het was een bijzondere dag met al dat moois en gelukkig lekker weer.
Terug in Tokyo werden weer ondergedompeld in de schreeuwende lichtreclames en de 'proppende' meisjes op straat in babydollachtige jurkjes. Hier gingen we niet eten, to much noise. Andere wijk opgezocht met mooi verlichte bloesemstraten maar omdat het vrijdag is, troffen geen enkel restaurant vrij. Uiteindelijk  in om acht uur een sushitent in onze eigen wijk lekker gegeten. In de supermarkt, die je hier overigens op elke straathoek vindt, compleet met pinautomaat en eethoekje, hebben we voor morgen ontbijt meegenomen. Makkelijk want om elf uur stappen we weer in de Shinskansen naar onze volgende stek: Matsumoto.