Kyoto, Japan

Bijna klaar

26 april 2016 - Kyoto, Japan

Gisteravond hebben we besloten om het parttime vegetarierschap af te schaffen. In het restaurant om de hoek hebben we namelijk eerste klas Wagyu rund gegeten. Dat kost wat maar dan heb je ook wat. Wat was dat ongelooflijk lekker. Wederom een wonder van smaak in dit mooie land. En een heerlijke gezellige avond.

Vanmorgen vroeg op. Met de trein naar Arashiyama. Noord west Kyoto. Tempels (what else) een bamboebos (sloeg nergens op) een prachtige rivierbocht en een aapjes park. De japanse apenheul. Erg grappig al moest je wel 20 minuten tegen een berg op. Aan de andere kant maakt dat wel dat het lekker rustig is. Dat blijft trouwens een bijzonder fenomeen. Eenmaal weer terug beneden belandden we weer onmiddellijk in een heksenketel van toeristen, maar linksaf geslagen langs de rivier kwamen we na 200 meter weer niemand tegen, terwijl het toch echt prachtig was.
Een kopje Nescafé bij een stalletje en weer terug de drukte in.

Er was nog een zen tuin/tempel (zucht), nou voorruit dan alleen de tuin van de Tenruji tempel. Maar echt prachtig. Tevens was er een restaurant in de tuin dat vegetarische zenmaaltijden met vermelding in de Michelin gids bood. Wij op onze knieën op de tatami matten. Heerlijk gegeten, de helft niet te definiëren maar wel allemaal erg smakelijk. Wat een feest. Toch weer vegetarier....

De trein bracht ons weer terug naar het hotel, even opfrissen voor de geisha voorstelling. We hadden er ook de thee ceremonie bijgeboekt.
In een Efteling constructie werden we van wachtruimte naar wachtruimte gevoerd om uiteindelijk bij de thee ceremonie te komen. Twee geisha's (je zegt overigens giesha) deden een theekunstje en we kregen een klef koekie en een kopje niet te zuipen groene thee. De buurman en vrouw vouwden een papiertje om het schoteltje en het koekie en stopten het in hun tas. Nu was de vrouw extreem mager, dat ik dacht anorexia, maar laat het schoteltje dan staan. Maar nee ik had het mis , je mocht het schoteltje meenemen. Binnen de 10 minuten was de ceremonie over en werden we de volgende wachtruimte in gejaagd. U begrijpt, ik dacht nou dat wordt nog wat met dat dansje.

Gelukkig is het tegendeel waar, een werkelijk prachtige show met dans muziek ongelooflijk mooie kostuums en decors. Het was zeer de moeite waard.

Morgen nog een dag en dan naar huis

We zijn er wel aan toe, alhoewel veel dingen die eerst gek of anders waren, nu gewoon zijn. Met stokjes eten gaat als vanzelf, het oversteken blijft lastig (de auto's komen van de verkeerde kant) maar het meest enthousiast zijn we geworden over de WC bril. Verwarmd, soms met verlichting, geluids en geurbestrijding en vooral de sproeier, in te stellen naar kracht en lokatie, altijd fris.