Takayama, Japan

Feest

14 april 2016 - Takayama, Japan

Feest

Het is feest in Takayama.  Want daar zijn we nu, niet omdat het echtpaar Bakx van Waard de stad met een bezoek vereert maar omdat het al eeuwenlang feest is op 14 en 15 april.

We werden er op gewezen door een stel uit Antwerpen dat we op het station tegenkwamen. Het heet de Takayama Matsuri. In de avond is er een optocht van 12 yatai. Dat zijn giga karren met lampionnetjes, voortgetrokken door sterke mannen. Vroeger was dat de taak van de samoerai. Maar die zijn afgeschaft. Dus nu doen vrijwilligers dit werk

Maar eerst kwamen we aan in het stadje, met de trein waren we weer onderdeel geweest van een spectaculaire aflevering van Rail Away. Slingerend door dalen en langs rivieren die de meest prachtige panorama's gaven hebben we meer dan 4 uur genoten. Je raakt ook makkelijk aan de praat met medereizigers.

De trein is hier echt bijzonder, we moesten 2 keer overstappen de eerste keer met 6 en de tweede keer met 8 minuten tijd, maar als de trein op tijd rijdt zoals hier is dat geen probleem. Onze nieuwe minshuku heeft een eigen onsen met een eigen heetwaterbron dus dat maakt dat de hygiene ook weer onder controle is.

De Matsuri bestaat naast de optocht onder andere ook uit een soort van jaarmarkt met veel eten, spelletjes en speciaal voor Lindy een kraam met goudvissen. Let op de foto op het oranje vlekje onderin, het visje is gevallen........
Maar het dappere ventje pakte hem snel weer op en nam het in eenplastic zakje mee naar huis.

Wij hebben ons op de markt tegoed gedaan aan allerlei compensatie voedsel na de krekels van gister en de heftige groente ontbijten van de laatste dagen. Heerlijk, er was zelfs patat maar dat hebben we weerstaan.

Toen naar de optocht. Een trage bedoeling maar wel erg mooi, verder is er een gemis, alle cafe's sluiten, want iedereen doet mee aan de optocht en bierpompen op straat zijn er niet. Er zijn hier sowieso bijna geen cafe's waar je een biertje kunt drinken, we gaan iedere avond nuchter naar bed.

Geniet van de foto's en het filmpje

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl