gekkigheid

15 april 2016

Vandaag leuke Fietsexcursie bij Hida-furukawa. Koud maar prachtig. Enthousiaste gids. Veel informatie. Ik had al een en ander aan opvallende zaken genoteerd en onze gids heeft enige uitleg gegeven. Dus vandaag een stukje over wat Japanners wel/niet doen/ hebben:
Verwarmde toiletbrillen met ingebouwde bidetfunctie, ook op openbare toiletten.
Geen openbare prullenbakken (terrorisme gevoelig én buurtbewoners dumpen hun huisvuil erin)
Bijna geen zwerfvuil!
Niet met blote benen lopen, vrouwen en meisjes dragen minstens een huidkleurige panty als ze een rok aan hebben. Mannen hebben onder een korte broek een lange legging in dezelfde kleur.
Knikken en buigen tot je er bij neervalt. Beleefd en gedienstig. Welkom, dank u etc. roept al het personeel in koor zodra je een restaurant of andere gelegenheid binnenloopt en als je vertrekt idem dito.
Engels spreken is bij bijna niemand een goed ontwikkelde kwaliteit. Maar ze zullen je niet afwimpelen, beginnen gewoon te praten, net zolang tot je weer afscheid neemt en je realiseert dat je nog niks weet.
Rechts of links houden met lopen: Onduidelijk wanneer je aan welke kant elkaar moet passeren, tenzij op de grond met pijlen aangegeven zoals in de metro, of op de roltrap, waar iedereen links staat en rechts loopt om sneller te zijn.
Giechelen en veelal achter een hand lachen, maar niet teveel lawaai maken. ( als er hard gepraat wordt in een restaurant of zoiets, zijn het bijna altijd Nederlanders).
Verontschuldigen, sorry bij voorbaat.
Geld en bonnetjes of tickets met twee handen geven en aannemen inclusief hoofdgeknik en uitgebreid bedanken.
Rijdend door het Kisodal. Waarom doet het denken aan het Moeseldal. Lijkt net niet door Japanse dakjes in dorpjes die we passeren en kleine autootjes. En de Japanse teksten natuurlijk.
De conducteur die bij het betreden en uitgaan van elke wagon een hoofdknik en buiging maakt ter begroeting en afscheid, maar intussen geen enkele passagier aanspreekt of controleert.
De machinist werkt volgens protocollen, wijst alles aan wat hij ziet en doen moet, 2 x achter elkaar.
De cijfers op de perrons die aangeven waar jouw treinstel zal stoppen en waar je dus moet instappen. Er is verschil tussen de treinen met 6-8-10 wagons. Dat wordt met kleur aangegeven. Makkelijker kunnen we het niet maken.
(Infantiele, van Supermario afgeleidde) geluidjes bij vanalles: stoplicht, toilet ( om je eigen geluiden te maskeren), winkels in/ uit,
Omroeper op het station ( soort zingende roep van de plaats die de trein aandoet, roltrap, reclameborden,  aan/uitschakelen van apparaten, etc.
Wie kan uitleggen wat de plankjes bij een graf betekenen (soort ski's), bij ene graf meer dan bij het andere, en bij sommige begraafplaatsen helemaal geen. ( uitleg van gids: aantal plankjes=aantal mensen die er liggen)
Beeldjes van kindjes met rode slabbetjes op begraafplaats= ter bescherming van kinderen die dagelijks lopen naar school volgens onze gids.
Overal schoenen uit slippers aan, bij wc weer andere dan in rest van hotel of restaurant. Schoenen niet verder dan net na de voordeur.
Eten met stokjes
Thee overal gratis
Badderen zoals in een sauna.
Vrijdagavond na het festival alle restaurants dicht. Daardoor zitten we nu al vanaf half zeven in de ryokan, nuchter en wel.
De overslag van kimono gaat bij iedereen, vrouwen en mannen, links over rechts. Alleen als je dood bent krijg je een witte kimono aan en die wordt rechts over links dichtgeslagen.
Alle schoolkinderen in uniform.
Tot zover onze indrukken en interpretatie van de Japanse gebruiken. Ze zullen vast zo'n zelfde lijst over ons kunnen maken bij een bezoekje aan Amsterdam.
Klein voorbeeldje : onze gids liet ons boerenkool proeven in de tuin van een dorpsgenoot. Toen wij vertelden dat we het stampen met aardappels, moest ie vreselijk lachen. Hier maken ze er met sesamzaadjes een sausje mee. Ik bedoel maar!

1. José Huijbens:
    15 april 2016
    Wat doen jullie toch mooie ervaringen op.
    Het moet een heel interessante reis zijn!

Geniet lekker!
  2. Ineke van Waard:
    15 april 2016
    Hé, net 3 dagen reisverhalen achter elkaar gelezen. Wat een leuke dingen te zien en te doen. En wat een mooie fotos' erbij. Al met al een bijzonder land zo te zien en te lezen.
    Veel plezier!!
  3. Ben en Inge Willems:
    16 april 2016
    Geweldig hoor wat een mooi land