Klein

10 april 2016

Vandaag wilden we een wandeling maken naar en in de Japanse Alpen. Van de VVV hadden we een route gekregen. Deze bleek door de buitenwijken van Matsumoto te leiden naar een park waar tout Matsumoto en omstreken recreeert op zondag. Snackwagentjes, kinderspeeltuinen, een soort mini-Artis compleet met zielige minihokjes en zielige gefrustreerde dieren, van wasberen tot makaken, van witte pauw tot parkiet. Niet om vrolijk van te worden. De mensen daarentegen wel. Het park is namelijk vol kersenbloesembomen, en daar wordt iedereen blij van. Het park werd voornamelijk bevolkt door jonge gezinnen. En door met de kleintjes kiekeboe te  spelen, heb je zo contact. Van de snackcar met hotdogs hebben we twee knoflookgevallen afgenomen ( zou thuis niet in me opkomen), met alle sausjes die ze had. Het is hier geen land voor vegetariers! We zijn lekker aan een picknickbank gaan zitten en gaan rondkijken. Er was een soort glijbaan/ rollerbaan. Nog nooit gezien, maar leuk. En vooral veel kinderen.

Terug weer door de straten van Matsumoto, nu een andere route. Maar helaas even lelijk als de heenweg. We liepen zonder trottoir tegen de richting in. Alle ruimte wordt hier ingenomen door de meest lelijke autootjes die je ooit gezien hebt. Kleine koekblikjes in de meest verschrikkelijke ontwerpen. Als je af en toe een BMW ziet, word je helemaal blij, dat er nog mensen met (andere) smaak zijn.

Er zijn nog meer dingen klein hier. Meubels bijvoorbeeld, zithoogte ongeveer 30 cm, bed lengte ong 180 cm., de treinstoelen, de porties eten. Ook bepaalde situaties doen erg denken aan een doos playmobiel. Bijv. wegwerkzaamheden, kruispunten, bouwplaatsen, stations. Je ziet de inhoud van de doos zo voor je. Ook de bewegingen van de mensen/ poppetjes lijken overeen te komen. Stijf en tweedimensionaal.