Matsumoto, Japan

Onzin

11 april 2016 - Matsumoto, Japan

Iedereen die je raad geeft over de reis naar Japan zegt dat je naar een Onsen moet. Een Onsen is een japans badhuis. Bij een warme bron. Je kent vast allemaal wel de plaatjes van japanse makaken in een warm bad. Zoiets maar dan met mensen, en mannen en vrouwen gescheiden.

Vandaag was het hier koud (3 graden) door de wind uit de bergen. Dus wij na het ontbijt (heerlijk bakkertje om de hoek toast met thee) met de bus naar de door de VVV en Lonely Planet aanbevolen Asama Onsen.

Laat ik met het belangrijkste beginnen, het is best leuk maar dat je er heen moet is Onzin.
Het is in feite een badhuis. Belangrijk is dan ook dat je eerst uitgebreid jezelf wast en afsopt. Gezeten op een krukje aan de muur. Daar zat ik dan als enige krullenbol tussen de Japanse heren. En maar poetsen, scheren, boenen en spoelen. Gewoon grappig en voor een snelle doucher als ik een hele opgaaf, maar goed, nadat ik alle gaten en plooien uitgespoeld had dan maar lekker het warme (42 graden) bad in. Waarop ik dacht, help. Er maar weer uit en even naar buiten in het zonnetje, dat was heerlijk. Daarna weer soppen en dan de sauna in, dat was vertrouwd. Na een paar rondjes waren mijn handpalmen gegroefd en week en ben ik er maar uit gegaan. toch een ervaring rijker.

Daarna zijn we heerlijk terug gelopen langs de rivier  met de koude wind in de rug en onderweg geluncht.

Een beetje een rustig dagje dus, heerlijk die onzin.

1. Marleen:
    12 april 2016
    Nog maar eens proberen Rob en dan in een minder gejaagde state of mind. Bij veel hotels, maar altijd in Ryokan's is een onsen aanwezig. Heel rustig je erin laten zakken, nat doekje op je krullen leggen en van het uitzicht genieten; Japanners en de omgeving.
    hartelijke groet,