Hiroshima, Japan

Sign of the times

22 april 2016 - Hiroshima, Japan

De dag begon zonnig en dat maakt een heel verschil, eenmaal op de veeboot terug naar vaste wal zagen we op de Japanse TV wil heel veel Prince. We logden in en zagen dat hij overleden is.
Prince is zeg maar van onze leeftijd, en zijn overlijden legde een sluier over de dag.

Sign of the times

Hiroshima is een plek waar dit liedje denk ik van toepassing is. De hele stad is een sign of the times. Op 6 augustus 1945 veranderde hier de stad in een hel. En de wereld veranderde ook. 75000 doden onmiddellijk en uiteindelijk 140000 mensen die overleden zijn. De stad is praktisch weggevaagd. Je kunt je afvragen of dat het allemaal waard is geweest.

Dat geeft een heel bijzondere sfeer en gevoel. Inmiddels is het een bruisende stad met veel toeristen die allemaal komen voor dat ene.
Het meest indrukwekkende tot nu toe vind ik de vlam, ik heb begrepen dat die pas uitgaat als alle kernwapens de wereld uit zijn.

Verder is de stad nu op gezet met een zeg maar vierkant Amerikaans stratenplan, nu de nummers nog.

In Japan is het adres systeem namelijk totaal anders dan bij ons, eerst krijg je de naam van een wijk dan het blok nummer dan het huisnummer, maar dat is niet opeenvolgend qua lokatie maar qua wanneer het gebouwd is. Dus lekker zoeken.

In het park bij het in 1958 herbouwde samoerai kasteel (was ook verwoest) waren een aantal schoolklassen. Wat een discipline, de kinderen ( van een jaar of 5 tot een jaar of 15) speelden maar waren zeer gehoorzaam en rustig, en het plezier straalde er vanaf. Allemaal in uniform en iedere klas een andere kleur petje. Toen het klaar was rustig in de rij naar huis.
Je zou het bijna in NL willen invoeren.....

Veel te melden hebben we verder nog niet te melden wel wat fotos. Morgen met de gids op stap