Kanazawa, Japan

Sushi or not Sushi

18 april 2016 - Kanazawa, Japan

Een van de luxe problemen van de verwende reiziger is het regelen van de maaltijden, je zou bijna weer eens gewoon willen koken.

We zijn in Kanazawa. Kanazawa ligt aan de Japanse zee. Het is ooit een van de rijkste gebieden van Japan geweest, gelegen achter de bergen kon het zich buiten allerlei strijdgewoel houden. Het heeft zich ook altijd erg veel gelegen laten liggen aan de eigen cultuur. Daardoor miste Kanazawa in de Japanse industriële revolutie de boot. Dat had weer tot gevolg dat het in WO 2 niet door de Amerikanen gebombardeerd is en dus nog authentiek is.

Terug naar het eten. Anja moet niets hebben van het Japanse ontbijt. Ik voeg mij, dus ook hier is het weer gelukt om een ontbijt café te vinden dat gewoon toast met jam serveert.
De Starbucks laten we links liggen, dat is te makkelijk.

Daarna zijn we vertrokken naar het hoogtepunt van Kanazawa, letterlijk en figuurlijk namelijk het Kasteel, een imposant bouwwerk waar ooit de Samoerai heersten. Rond de wisseling van het millennium gerestaureerd (lees totaal opnieuw gebouwd) maar dat mag de pret niet drukken. Vervolgens  naar Kenrokuen garden. Volgens de reisgidsen een van de mooiste tuinen van Japan en dat klopt. Er staat ook een villa met gebrandschilderd glas uit NL. De villa was snel gevonden maar het glas bleken een paar plaatjes formaat briefkaart te zijn die voor jullie door Anja illegaal gefotografeerd zijn.

Maar er lokte een volgende verleiding, de geisha wijk.
Kanazawa is een van de weinige steden in Japan met nog echte geisha's.
Dat zijn zeer chique gezelschapsdames. Geen hoeren.
Toch maar gaan kijken. Geen geisha te zien. Wel heel veel toeristen en daarvan waren er een aantal verkleed als geisha. Je kunt namelijk om de hoek een kostuum huren.

De lunch, meestal scoren we wel wat Japans, maar vandaag hadden we een fruitdag, een lekkere appel bij de buurt super in de tempelwijk (meer tempels dan huizen) gevolgd door voor mij een wafel met aardbeien en slagroom op het station en voor Anja een taartje wat een gevalletje "misgegokt" leek.

Via de Samoerai wijk terug naar het hotel. Deze wijk is nog goed behouden, huizen achter aarden wallen, deze verdediging was het voorrecht van de samoerai. Prachtig maar weer busladingen toeristen

Wat zullen we eten vanavond?

Vroeger ging je dan wat rondlopen, maar met Tripadvisor wordt je moeiteloos geloodst naar het "beste" restaurant in de buurt.
We twijfelden, er is zoveel keus, uiteindelijk toch weer gegaan voor sushi.
Zo lekker hier, morgen wat anders misschien.

1. Ineke van Waard:
    18 april 2016
    He Rob voor iemand die geen reisverhalen wilde schrijven, doe je het lekker hoor :-)
    Ik geniet in ieder geval erg van jullie verhalen en belevenissen en natuurlijk van de prachtige foto's. Wat een andere cultuur, prachtig!