Tokyo rains.

7 april 2016

Derde dag in Tokyo. Vandaag wilden we vroeg op pad om de vismarkt Tsukiju te bekijken. We werden alleen een beetje laat wakker door een half doorwaakte nacht. Maar goed na de douche zijn we gelijk maar op pad gegaan. Buiten regende het helaas. En regen is hier echt serieus business. Overal zijn plu's met een muntje te 'leasen'. Muntje in slot en plu pakken. Je kunt ze ook overal terug zetten, soort witte paraplu dus.  Wij hebben echter zelf een plu mee en bovendien van die charmante toeristencapes. De plu bleek niet opgewassen tegen de regen hier, maar met de poncho bleven we redelijk droog. Metro in en we zouden daar wel een ontbijtje scoren.
Maar de vismarkt bleek echt een afslag te zijn. Het aanbod enorm, een wonder dat de zee na één zo'n dag nog iets bevat.
Het trekt ook een hoop bekijks, maar de mannen van de vismarkt werken gewoon door. En dat betekent dat je heel goed moet uitkijken om niet omver gereden te worden door zo'n transportkarretje. Elektrisch, snel en zeer wendbaar. En dan heel veel daarvan.
Het aanbod van vis was zeer divers, ook de bedreigde soorten oa. tonijn. Veel schelpdieren, levend natuurlijk. Er werd gevild, gezaagd en gehakt. Veel afval afgevoerd. Sluitingstijd naderde.
Onze poging ook nog wat eten te vinden, stuitte op enorme rijen voor de schaarse eettentjes. De Japanners hebben geen moeite met wachtrijen. Ze staan allemaal met een paraplu en een telefoon en vermaken zich prima. Veel gepraat en gelach.
Wij zijn terug de metro ingegaan en vonden een heerlijk bakkertje met een soort krentenbollen en daarna een taartenwinkeltje met koffie. Heerlijk.
Daarna besloten we ons binnen op te houden. Na een korte oversteek vanaf Tokyostation zijn we Marunuchi torens met geweldig veel winkels en restaurants ingedoken. Op de etages staan ook veel stoelen die steeds allen bezet werden door slapende mannen in kostuum.
Het eten op de 36e etage ook 36x zo duur te zijn als op de 5e. Bovendien was het uitzicht op de koninklijke tuinen zeer beperkt door de regenwolken. Vanaf de 5e hadden we beter zicht.
Na de late lunch wandelden we door de niet te stoppen regen naar het keizerlijk paleis. Gemeten naar de schaarse grond in Tokyo voor de gewone man, kun je de status van de keizer hier rustig megalomaan noemen.
Een rondje om het paleis lopen duurt rustig een paar uur. Voor hardlopen een goede training! Helaas zijn mijn voeten tot zoiets niet meer in staat.
Halverwege de ronde, waarbij Rob nog een prachtige zwarte vlinder spotte, hebben we de metro naar de Tokiose PCHooftstraat genomen.
Daarvandaan met de metro weer hotelwaarts getuft. Moe genoeg om even de voeten te laten bijkomen van weer zo'n 15 km.
Met yelp en tripadvisor zochten we een restaurantje in de buurt, dat we slechts herkenden doordat ik een screenshot van yelp had gemaakt waarop ook de Japanse karakters stonden. In het Engels was de naam van het restaurant gewijzigd!
De ingebouwde duivenkompas van Rob deed de rest, mijn brein is helaas niet op oriëntatie in een vreemde omgeving af te stemmen.

1. Adrie:
    8 april 2016
    Hallo anja en rob heel leuk om jullie zo te volgen.
    veel plezier.x