Tokyo we're on our way!

5 april 2016

Wat een lange dag. Het is nu 21 uur en we zijn terug in het hotel. Na het inchecken zijn we even gaan liggen, niet te lang want we willen zo snel mogelijk in het ritme hier meedoen. En Tokyo lonkt! We zijn met onze scheurende taxidame al dwars door Tokyo gereden en hebben een glimp van de stad gezien. Veel ook niet, vanwege de vele geluidsschermen, maar overal bovenuit en langs alle wegen staan bloesembomen en alles staat in bloei. Dus die kunnen we afstrepen.

In het hotel zijn we zeer gastvrij ontvangen en ook de verdere dag werden we door Japanners direct geholpen als we iets niet meteen zagen. In Amsterdam verwacht ik niet zoveel behulpzaamheid naar toeristen toe, maar ik hoop dat mijn idee daarover niet klopt.

Als eerste zijn we gaan lopen naar het Shiba Park waar de Tokyo Tower staat en waar zich de tempel van Zojo-Ji. En we troffen het, er klonk zangerig geluid uit de tempel. Bij aankomst bleek er een enorme delegatie boeddistische monniken bezig met een gyokidaye ceremonie. Allemaal in prachtige kledij. Veel wierook en veel publiek.

Daarna zijn we met de metro naar Shibuya gereisd. Een bizar kruispunt met zebrapaden in alle richtingen waarop men tegelijk  oversteekt. Het ziet er zwart van de mensen, terwijl vanaf de Starbucks op hoogte vele anderen foto's ervan schieten. We hebben tot slot van de dag een soort Japanse fondue gegeten, kookplaat in de tafel en op de noedels mooi gerangschikt alle andere ingrediënten. Voor de garnalen werd eerst verzocht of we wilden kiezen tussen levenden of dode garnalen. Het leek ons wel stoer om voor levende te gaan. We kregen een doosje met twee scampi's, maar toen we ze onder onze ogen in de 'soep' zagen verkrampen, voelden we ons niet meer zo stoer. Toch wel zielig die flapperende staartjes.  We zulken nog wat foto's toevoegen en dan gaan we slapen, vanaf gisterochtend 7 uur tot nu half drie dinsdagmiddag voor jullie, is lang zat.